ShoutMix chat widget

Sabtu, 12 November 2011

:.rInDu TaNgAn iTu.:









       Alhandulillah....Allah masih mmberi keizin pada ana untuk meng-update blog ana yang agak lama ana tinggal membiar dia keseorangan tanpa berita...sobb....sobbb....syian dia...mmmm....

       Dan syukur jua pada ALLAH ta'ala dengan belas ehsannya selamat sampai juga ana kembali di bumi anbiya' yang penuh barakah ini..untuk teruskan pejuangan ana disini..

      Ana ada satu cerita nak cuba kongsi dengan sahabat-sahabat yang ana kasihi sekelian..pengalaman pertama seorang gadis..ceritanya berbunyi begini..






      Setelah cuti 3bulan lamanya berada ditanah air....macam-macam yang bersarang dalam hati ni..nak balik ka tak mau balik - nak balik ka tak mau balik..macam - macam syaitan dok hasut hat kecil gadis ni..gadis ni rasa letih sangat dok layan emosinya sendiri..last-last 2 - 3 hari nak sebelum berangkat ke medan pejuangan,air mula pecah dari empangan mula membanjiri pipi gebu..seperti banjir di Thailand-Bangkok..akhirnya gadis itu melepas jua tekanan dihatinya air matanya tidak henti mengalir,..aduhh.....memang tekanan sangat waktu tu..

       Hadir sepasang tangan yang bernilai harganya meyapa lembut dipipi gebu gadis itu..cuba memujuk...mencurah kata semangat untuk teruskan pejuangan di bumi anbiya'.." akak,akak kena teruskan pejuangan akak kat sana,ALLAH sentiasa bersama orang yang sentiasa mencari keredhaanNya ,kak..pi sana niat nak ngaji ja,..mama tak ada papa nak bagi kat kakak..mama cuma bagi kakak agama dan ilmu..segala kemudahan kakak,mama support..mama tak minta kakak bayar balik semua harta yang mama currah pada kakak,mama cuma harap kakak berjaya dalam kehidupan kakak dunia dan akhirat







     Air mata si gadis itu semakin laju membasahi ladang pipi,semakin erat tangan mama menggenggam jemari anak gadisnya.." akak...tak mau nagis-nagis..akak dah besar kan..." " mama,akak tak puas lagi manja-manja ngn mama..kakak tak kenyang lagi dengan setiap suapan dari tangan mama,..kakak tak mau jauh ngn mama..mama..jom ikut kakak duk sana,mama.." pujuk si gadis itu..comel je...." kakak..xboleh la camtu..kakak jangan nagis lagi naa..nanti mama nagis sapa nak pujuk mama pulak.." guurau mama sambil memeluk erat tubuh kecil anak gadisnya..

     Sahabat sahabiah ana mesti dah boleh agak kan sapa gadis tu..gadis tu ialah ana..seumur hidupa ana,ana tak pernah langsung berengang dengan mama ngn ayah ana..dari ana kecik sampai ana remaja sekarang..pernah sekali ana dok kat kampung,tak sampai sehari..ana demam..esok ayah ana mai ambik balik rumah..demam rindu la kata kann....


     Point dan apa yang cuba nak luah kat sini...sekarang ana rindu sangat mama n ayah ana..rindu sangat-sangat..dekat sini baru sedar betapa berharganya mama n ayah disisi ana..tangan ayah yang memujuk ana disaat ana merajuk..tangan ayah juga yang berkerja kuat untuk sara ana supaya jadi insan yang berguna,insan yang berjaya dunia akhirat..dan tangan ayah jua lah yang menarik tangan ana disaat ana jatuh rebah tersungkur menghadapi kesusahan..

    Mama...pengorbanan mama terlalu berharga..tak dapat dibayar dengan emas dan perak..tangan mama yang membelai tidur malam ana...tangan mama yang sentiasa memujuk ana disaat ana menangis..tangan mama jua yang sentiasa menyejukkan hati ana yang panas..tangan mama yang menarik ana dari hanyut dalam gelombang dunia..dan tangan itu jua lah yang mengajar ana erti kehidupan ini..

Mama ... Ayah..akan ku kenang seuumur hidupku..Ya ALLAH....jangan KAU biarkan aku lalai dengan tanggungjawabku YA ALLAH..Ampunkanlah dosa-dosa kedua ibu bapaku ya ALLAH..irngilah mereka dibawah rahmatMU ya ALLAH...kasihilah mereka seperti mana mereka mengasihiku ketika aku kecil ya ALLAH..




AJAIBNYA TANGAN IBU..

ketika kita lapar..tangan ibu yang menyuap.
ketika kita haus..tangan ibu yang memberi minum.
ketika kita menagis..tangan ibu yang mengesat air mata.
ketika kita gembira..tangan ibu yang memeluk kita erat dan menadah kesyukuran.
ketika kita mengantuk..tangan ibu yang dodoikan dengan penuh kasih sayang.
ketika kita mandi..tangan ibu yang membersihkan tubuh dari kekotoran.
ketika kita dilanda masalah..tangan ibu yang membelai duka.

NAMUN...

ketika ibu sudah tua dan kelaparan..tiada tangan dari anak yang menyuap.
dengan tangan ibu yang mengeletar..ibu menyuap sendiri makanan ke mulut dengan linangan air mata.
ketika ibu sakit..di mana tangan anak yang ibu harapkan merawat sakit ibu?
ketika nyawa ibu terpisah dari jasad..
ketika jenazah ibu dimandikan..
dimanakah tangan anak yang ibu harapkan untuk menyirami jenazah ibu buat kali yang terakhir..

tangan ibu...tangan ajaib..
sentuhan ibu...sentuhan kasih..
boleh membawa ke syurga firdausi..
ciumlah tangan ibu..
sebelum ibu pergi menemui ILAHI..
dan tak akan kembali..





Mama...Ayah...kakak tak akan pernah lupakan segala pengorbanan mama ngn ayah..
kakak xkan biarkan kad memori ingatan kakak lupakan mama ngn ayah..
mama ngn ayah sentyiasa ada dihati kakak...
sebab kakak kan anak gadis dan anak manja mama ngn ayah..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan