ShoutMix chat widget

Khamis, 22 September 2011

KELEBIHAN WANITA DALAM ISLAM..















                 Dalam kehidupan..memang ada yang dilahirkan terus memiliki beberapa kelebihan.Malah setiap orang memang dilahirkan dengan kelebihan-kelebihan tertentu. Cuma yang membezakan banyak atau sedikit kelebihan yang diperolehi itu dan bagaimana persekitaran membantu merangsangnya..


wanita muslimah..




      Percaya @ tidak..ada dikalangan kita yang tak brsyukur atas nikmat yang telah ALLAH TAALA kurniakan terhadap mereka..masing2 ada karenah masing2..yang laki nak jadi perempuan..pakt dok tukaq abis jantina..yang perempuan nk jadi laki..sampai ada yang menyesal sbb dilahirkan sebagai wanita..masya ALLAH...alasan depa ialah ;


    " agama meletakkan wanita pd kedudukan second last.."
    " dalam pembahagian faraidh..wanita dpt kurang drpd lelaki.."
    " sebijak mana pon wanita..kena taat pd suami.."
    " dalam sektor pekerjaan..sentiasa mgalami gangguan seksual.."
    " kuasa cerai ada pd suami."
    
   Dan pelbagai alasan lg yang mereka cipta..natijahnya..wanita2 ini nakkan hak sama rata seperti lelaki..sedang ada yang tak sedar bahawa insan yang bergelar wanita ini terlalu banyak kelebihannya disisi ALLAH yang kita sendiri xtahu..




dehearty


        Cuba kita renumg dan bayangkan klu dunia yang kita singgah skg ni..cma ada lelaki ja..xda wanita..mesti hancur punah dunia kita ni..berpanjangan berlaku keganasan..peperangan..pastu boring..asyik dk tgk muka tu jaa..dan point yang paling penting..siapa yang nak melahirkan zuriat klu bukan wanita yang sentiasa bersyukur dengan nikmat SANG PENCIPTAnya...


      Dan cuba kita bayangkan plk klu dunia yang kita pijak skg ni cma ada wanita jaa...xda lelaki..msti boring..xda senda gurau..dunia ni sunyi..sepi..dan point yang paling penting..zuriat xkan berkembang tanpa lelaki..ana xnafikan sepertimna kisah yang dah ma'ruf..kisah yang mencatat sejarah dunia ..kisah MARIAM A.S DENGAN ANAKNYA NABI ISA A.S..itu sebagai tanda mukjizat ALLAH ..tp kita sebagai hamba ALLAH  xdapat lari dari fitrah kehidupan manusia..masing2 ada kelebihan dan kelemahan..lelaki dan wanita saling memerlukan antara satu sama laen..betul tak...??









           Disini ana nukilkan beberapa keistimewaan insan yang bergelar wanita..keistimewaan yang tak ada pd lelaki tp ada pd wanita...betapa hebatnya wanita disisi ALLAH..jom..kita renungkan bersama...


  • Apabila seorang wanita itu melahirkan anak..maka keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.. 
  • Apabila telah lahir anak itu..lalu disusui , maka bagi ibu itu setiap tegukan daripada susunya akan diberi satu kebajikan..              
  • Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara serta menjaga anaknya sakit..maka ALLAH akan memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk              membela agama ALLAH.. 
  • Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya , darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan ALLAH , akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.. 
  • Setiap wanita yang membantu suaminya dalam urusan agama , maka ALLAH memasukkan dia ke dalam syurga lebih awal daripada suaminya 10,000 tahun.. 
  • Wanita apabila dia solat 5 waktu , puasa dibulan RAMADHAN , memelihara kehormatan dirinya serta TAAT pada suaminya , maka masuklah dia dari pintu SYURGA mana-mana yang dia kehendaki.. 
  • Wanita yang solehah itu adalah lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.. 
  • Riwayat daripada AISYAH R.A : Barangsiapa diuji dengan sesuatu daripada anak2 perempuannya lalu dia berbuat baik dengan mereka , maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka..     
  • Semua penghuni syuga akan berjumpa dengan ALLAH kekerapannya mengikut amalnya didunia , tetapi wanita yang memelihara dirinya dari pandangan orang bukan mahramnya memakai jilbab , ALLAH sendiri akan datang padanya di syurga kelak.. 
  • Seorang wanita solehah doanya adalah lebih makbul daripada 70 orang para A'ulia atau lelaki soleh..



         Kadang-kadang ana rasa sedih apabila dkalangan ana sendiri tidak bersyukur drngan nikmat yang telah ALLAH kurniakan pada kita..dan ada dikalangan kaum ana kufur dengan nikmat yang telah ALLAH tanamkan dalam diri..


        Mengapa perlu rasa xpuas hati kalau agama sudah  diletakkan di tempat pertama , keredhaan dan pengorbanan suami sentiasa diambilkira ..wahai kaum wanita..termasuk peringatan un tuk diri ana..kita adalah makhluk ALLAH paling super..sebab kitalah ibu , isteri dan anak kepada lelaki..hanya wanita yang boleh menjadi 3 in 1 .. tidak pada lelaki.. 




Bidadari syurga jelmaan dunia..



        Buat semua wanita MUSLIMAH WA MU'MINAH  satu pesanan buat renumgan ana bersama sahabat-sahabat ana serta wanita muslimah ..


       Dunia ini penuh ranjau , dugaan dan cabaran..dunia ini penuh tipu daya syaitan..jangan kita lalai tanpa tujuan kerana dunia yang indah ini hanyalah persinggahan yang sementara..dunia yang indah ini adalah ujian untuk kita perbaiki segala amalan kebaikan..




Aduhai...puteriku sayang..
                                 




cam kenai ja...eh..gambr i laa..cute x..??











Tiada ulasan:

Catat Ulasan