ShoutMix chat widget

Khamis, 15 September 2011

DIALAH....PERMATA YANG DICARI..

http://sebarkanbahagia.blogspot.com


Assalamualaikum..salam ziarah..salam satu ummah...satu fikrah...!! satu amal..!!

            Ramai yang xthu apa itu "BAHAGIA"?..adakah bahagia itu spat kanak2 yang gembira dengan  gula2nya? adakah bahagia itu spt seorg lelaki yg gmbira dgn hartanya? adakah bahagia itu spt wanita bersuaminya yg hensem? (ehemmm....hensem la sgt..)(Qaseh...xmo..xmo..jgn mnyampuk..)...






KAsih sayang..



                   Tidak...semua tu kebahagian yang palsu..palsu dgn kebendaan..palsu dgn keduniaan...hakikat sebenar kebahagiaan adalah disisi ALLAH..kebahagian perlu dicari..cari dalam keredhaan ALLAH TAALA.. 




                 cerita tentang bahagia ni,,,,ana tringat satu kisah ni...nak dengar tak?  ( kter dalam blog,mna bleh dengaq sogha..)..(Qis nk baca  tak..?).....(nak...nak...cer ceriter)  


                                         


ok...alkisahnya.....ada sepasang suami isteri ni...asyik gaduh ja...klu gaduh2 manja ok lg..(manje ke..) ini siap baling2 pinggan lg..mmg dahsyat laa...bila ditnya sblm kawen dlu cmna?selalu gaduh2 ke?senyap plk..bla senyap tu,mmg kita fahamla yg diorg ni sblm kawen,xda gaduh2,rlex jaa...cool ja...tp lpas kawen,len plk jadinya..hmm....kena perbaiki lg..sbnarnya bnyak cara utk mperbaiki hubungan suami..antaranya,jumpa kaunseling ka..jumpa ustaz2 yg lebih arif tentang masalah2 rumahtangga ka..tgok rancangan2 ilmiah sprt yang ada astro tu cm OASIS..(macam-macam ada...)...usaha itu tanda kejayaan...btui dak..? (k.Qis,btul..btul..btl..)....pandai pon.....

bahgianya aku....
 
      Sebaiknya sebelum brumahtangga..(wlupn umah xda tangga..(QIs..xmo..xmo..jgn menyampuk naaa..dk senyap..)"ok...baik.."  ..ok..kita sambung balik..sebaiknya,sblum kita brumahtangga lg keserasian diambil kira..
      Dalam memilih jodoh..ISLAM mbilehkan menilai kekufuan untuk mencari keserasian..bagi pasanagan yg xsekufu,sebaiknya tidak meneruskan hasrat untuk hidup bersama.masalah memng akan banyak brbangkit jika berlainan sekufu..(mcm crita kat atas tu..tp crta kat atas tu laen..xskufu slpas kawen..jd..jgn hipokrit sblm kwen..xbaik..berdosa...)



          
      Nasihat untuk lelaki alaf baru..zaman intelektual skg memang xseiring dengan perangai buruk sang suami yang sentiasa merasakan diri mereka betul,bijak dan berkuasa..(kuasa?cm power rngers tak?"qis.."ok..baik...qis diam..).....mesti bilak dalam membimbing isteri..perlu ada pertimbangan yang sewajarnya..

cumeynya......anak sapa la nie..??
   
     Bagi sang isteri pula..banyakkan diam tatkala suami marah-marah...(huhu....takutnya)..jangan dilawan walaupun berada dipihak yang benar..nantikan waktu yang sesuai untuk mghujah balik..orang lelaki yang berfikiran kuno memang tinggi egonya..(uit..i m sorry..trlepas sudaa..) ..semakin dilawan..semakin besar egonya dan semakin tercabar ego kelakiannya...(waduh2.....takut bangett...serem deh..ni mai mna loghat indon plk dah...)

  


      rasa cam lari jauh dah ni...apa2 pon...berbahagialah selalu...sentiasa bibirmu itu dengan senyuman yang menawan....bagi yang melihat pasti tertawan.....





    
Bahagia itu bukan dicari
yang belum pasti
bahagia ada setiap hari
dinikmati oleh hearty

Bahagia anugerah ILAHI
berhak dimiliki
buat siapa yang mencari
dengan petunjuk HAKIKI

Bahagia perlu diciptakan
bukan sekadar diangankan
dalam setiap keadaan
dalam setiap kesempatan

Usah terus sengsara
bahagiamu didepan mata
ciptakanlah bahagia
dan sebarkanlah bahagia..






1 ulasan: