ShoutMix chat widget

Rabu, 26 Oktober 2011

:.MaAf??.:











        Apa yang ana nak bincangkan disini about " apologise " " sorry " atau dalam bahasa melayunya ialah " maaf  " . bukan senang nak jadi seorang pemaaf , cukup susah .. tapi kita ada hak untuk memaafkan si dia yang melakukan kesalahan @ tidak . setelah orang laikn buat salah kat kita , kita berhak untuk memaafkan dia ataupun biarkan terus dengan dosa-dosanya itu .. kita boleh sorak riang kerana mendapat pahala hasil perbuatan jahatnya terhadap kita , manakala si pula terpaksa memikuldosa-dosanya hingga hari kiamat .


apa yang kita rasa? hepy? bahagia? rasa lapang dada?






    Setengah orang pandang dari sudut tu .maaf tu satu lafaz yang amat berharga ,tak mudah memberinya walaupun diminta . tanbahan pula kesalahan tersebut dilakukan dengan sengaja dan menyakitkan hati . apabila ada orang minta maaf kat kita , kita maaflah dia dengan hati yang lapang .

    Bukan mudah untuk berkata " sama-samalah kita "setelah orang tu minta maaf , dalam hati terdetik " padan muke kau ,umpat aku lagi , tipu aku lagi , sakitkan hati aku lagi. sekarang kau tanggunglah dosa-dosa kau samapi hari kiamat . "


Apakah kita termasuk dalam golongan ini ?


    Memang tidak salah berpendirian seperti ini , sebab ia akan menjadi pengajaran yang amat bagus pada si pesalah . mudah-mudahan sahabat sahabiah ana tak termasuk dalam golongan tersebut .. sebb ana yakin sahabat sahabiah ana ni baik-baik belaka ..








     Tapi tahukah kita bahawa kesalahan yang tidak diselesaikan di dunia akan berlanjutan ke akhirat ?

    
    Disana orang yang bersalah terpaksa memberi pahala kebaikannya untuk menebus maaf daripada orang yang pernah menzaliminya . hingga akhirnya dia muflis dan kerana itu dia akan dilemparkan kedalam neraka

     Begitu besar aplikasi " MAAF " sekali lagi , apabila kita tegas untuk tidak maafkan ataupun memberi maaf , ia barangkali penentu kepada nasib seseorang yang bermasalah dengan kita di akhirat nanti . 

    Apabila ana diskusi bab maaf ni , ana teringat satu kisah sahabat ana . yang mana dia pernah cerita pada ana yang dia pernah bagi pinjam duit banknya kepada sahabatnya atas sebab simpati . sahabatnya itu nak sambung belajar tapi kekurangan wang , n then dengan belas ehsan sahabat ana ni , dia pun bagi pinjam duit pada kwan dia . dan berjanji akan membayar wangnya itu 3 bulan akan datang . apabila 3 bulan sudah berlalu , kwan dia tadi xbayar-bayar pun duit dia sampai genap setahun . bila sahabat ana pi minta duit hutang , dia marah-marah sahabat ana ni seolah-olah seperti sahabat ana pula yang berhutang dengan dia .  jadi ana tanya sahabat ana ni " enta nak halalkan saja ka @ atau nak tuntut hutang tanpa putus asa ka @ macam mana ? " sahabat ana jawab " halal ?? sampai kiamat ana tak akan halalkan ! " ketegasan sahabt ana ni memang patut berdasarkan latar belakang kes ni . dan dia berhak berpegang pada ketegasannya itu . 


salah tak kalau buat camtu??

    Tak salah , sahabat sahabiah yang ana kasihi sekelian .. dan untuk sahabat ana tu , ana cuba tenangkan jiwanya , dan cuba nashatkan agar halalkan sahaja wang tersebut dengan berlapang dada dan maafkan dia .

awat pulak? dia yang salah ?

    Eya sayang...memang laa..dia salah..tapi tak salahkan kalau kita maafkan dia..Sebab kita kena hati-hati dalam menjalani hidup , seboleh mungkin janganlah lakukan sebarabg kesalahan terhadap manusia terutama sekali yang berkaitan dengan hutang sebab implikasinya sangat besar .








     Pada sahabat sahabiah ana yang pernah mengalami seperti mana sahabat ana tadi , marilah kita renung satu kisah yang telah dirakamkan pada zaman Rasulullah s.a.w ..kisahnya berbunyi begini ..

       Pada suatu hari , tatkala melihat Rasulullah s.a.w ketawa sendirian , Umar r.a pun bertanya kepada Rasulullah apa sebabnya , Rasulullah menjawab : " ada dua orang umatku memperhitungkan hak-haknya . yang seorang berkata "{ Ya ALLAH , berikan hak-hakku yang dizalimi oleh orang itu }" ALLAH ta'ala berfirman "[ Berikanlah hak-haknya yang telah kau zalimi ]" jawab orang yang dituntut itu dengan sedih "{ ya ALLAH , sesungguhnya kebaikan ku telah pun habis semua , tiada lagi yang dapat aku berikan kepada orang itu }" dijawab oleh orang yang menuntut itu "{ oleh itu , engkau mesti menanggung segala dosaku sebagai gantinya }"








      Tatkala itu kelihatan Rasulullah s.a.w mengalirkan air matanya menahan kesedihan lalu meneruskan sabdaannya : " kemudian ALLAH ta'ala berfirman kepada orang yang menuntut itu "[ angkatlah kepalamu dan lihatlah syurga ]"

    Apabila dilihat oleh si penuntut itu syurga yang penuh didalamnya kota-kota yang berlantaikan perak dan gedung-gedung indah daripada emas bertahtakan perak , bertahtakan intan permata yang elok-elok , dia bertanya "{ apakah semua itu untuk Nabi-nabi atau apakah untuk para syahid? }" maka di jawab oleh ALLAH ta'ala :"[ itu untuk sesiapa sahaja yang sanggup membayarnya ]"




      Maka kata si penuntut itu "{ Ya ALLAH , siapakah yang memiliki harta yang banyak untuk membeli syurga yang amat hebat itu?}" dijawab oleh ALLAH ta'la : "[ engkau pun boleh membayarnya iaitu dengan mengampuni orang yang telah menzalimi kamu ]" 

      Maka si penuntut itu berkata "{ kalau begitu aku sanggup mengampuni dosanya terhadap ku }" 

      Firman ALLAH ta'ala "[ pimpinlah tangan orang itu bersama-sama kedalam syurga itu ]"
kemudian Rasulullah s.a.w bersabda :" maka berbuat baiklah saudaramu sesama ISLAM .."







      Jadi , apa yang dapat ana simpulkan kat sini ialah tak salah rasanya untuk kita saling bermaaffan antara satu sama lain .. untuk keluarkan perkataan " saya maafkan awak .. " tak kena duit sesen pun dan tak guna kudrat tubuh badan pun .. memang susah tapi itulah nikmat yang kita akan rasa bila kita maafkan sahabat sahabiah yang buat salah dengan kita .. hati tenang .. dan fikiran pun tak serabut .. betul tak sahabat sahabiah yang ana sayangi sekelian ... apa yang ana cuba nak kongsikan disini adalah untuk tauladan bagi diri ana sendiri dan juga untuk sahabat sahabiah ana .. jika ada yang terguris hati disaat membaca lembaran berkalam bisu ini , ana mohon bebanyak2 kemaafan . yang baik itu datang dari ALLAH , yang buruk itu hakikatnya datang dari ALLAH tapi datang dari kelemahan diri ana sendiri .. Wallahu a'lam ..


RENUNG-RENUNGKAN .. SELAMAT BERAMAL ..!!








" SEBELUM TIDUR , TEBARKAN KEBAJIKAN KE LINGKUNGAN SEKELILINGMU . CUCILAH HATIMU TUJUH KALI BILASAN DENGAN SIKAP PEMAAF PADA BILASAN KELAPAN DENGAN TAUBAT .JIKA SUDAH BEGITU , MAKA KAMU AKAN MERASAKAN MANISNYA IMAN .."





" SEBAIK-BAIK HARTA IALAH YANG MEMBERI MANFAAT PADA MU . SEBAIK-BAIK ILMU ADALAH YANG MENGANGKAT DARJATMU . SEBAIK-BAIK RUMAH ADALAH YANG MEMBERI KETENANGAN PADAMU . DAN SEBAIK-BAIK KAWAN ADALAH YANG SENTIASA MEMBERI NASIHAT PADAMU..."





SALAM UKHUWAH FILLAH ..DARI ANA ..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan